Sormuksen valmistus valamalla - Ring casting



Saimme tehtäväksi suunnitella koru joka valetaan metallista. Tässä tapauksessa pronssista. Päätin tehdä sormuksen, vanhalla kunnon salaseura tyylillä, tietenkin. Tässä joitakin luonnoksia. 

Job is to make a product that will be casted in bronze. I decided to make a ring. Here's some sketches.

Aihiota lähdettiin tekemään vahasta (Ferris Carving Wax). Minkäänlaista kokemusta korujen teosta tai vahan kaiverruksesta ei ole mutta ei muuta kun suinpäin kokeilemaan. Pari iltaa meni toki youtubea tuijotellen.
Ensin vahaan porattiin reikä ja sitten vannesahalla pala irti ja karkeampaa muotoa sahaamaan.

Blank material is Ferris Carving wax. Commonly used to make jewelry. I had zero experience in jewelry making or wax carving. I spent few nights watching youtube videos about the subject. First I made a hole and then rough shapes with a bandsaw.


 





 










Tässä karkeampaa työstöä viilalla ja sen lopputulos.

Then some more rough work with a file.

Siirsin hahmotelmani vahalle teipin avulla. Teippasin skissipaperin kiinni ja veistin askarteluveitsellä kevyesti vahaan. Sen jälkeen aloin työstää vahaa pienellä piikillä kaapimalla ja isompia askarteluveitsellä veistellen. 
I traced the sketch on the wax with a piece of tape, taped it on and lightly pulled lines with a hobby knife. After that I used a small spike to skrape the wax off, bigger parts with hobby knife again.
Purppuranvärinen vaha on kohtalaisen helppoa työstää.

Purple wax is easy to work with. 

En ollut tyytyväinen ensimmäiseen kappaleeseen, joten tilasin vahatuubia jossa on reikä jo valmiina. Ajatus olikin aluksi vain kokeilla vahan työstöä ja päästä sinuiksi työstön kanssa.Tässä tuubista on jo sahattu pala ja sen työstäminen aloitettu. Reikä sopivaksi ja sitten muotoja hakemaan.

I wasn't satisfied with the first result, so I ordered some purple carving wax ring tube. And I had the idea that the first one is a practice piece anyway. So, carved the hole a little bigger and then used a file to get the rough shapes. 



Innostuin viilan kanssa hieman liikaakin ja jouduin sulattamaan aihioon hieman lisää tavaraa.

I got carried away with the filing and had to add some wax to the blank. 



 Kaiverrus valmis.   Carving is ready.




Yritin tasoittaa pintaa lämmittämällä sitä kevyesti sytkällä. Paikoin lämpeni ehkä liikaakin, mutta aihio piti saada kiinni vahapuuhun jotta se saadaan kipsimuotti tekeytymään. Ja sehän piti saada tietysti vielä samana iltana. No, tuhrasin aikaa nysvätessäni yksityiskohtia mutta en ole täysin tyytyväinen tähän vieläkään. Seuraava sitten paremmin.

I tried to smooth the surface with a lighter. Some spots took a little too much heat and I'm not totally satisfied with the result but I had to get this ready and mould it to the wax tree and prepare the plaster mold.






















Sitten kolvailemaan kötöstystä kiinni valupuuhun. Kiperää hommaa, ensin ei meinannut saada pysymään millään kiinni rungossa mutta lopulta onnistui, eikä edes tullut sulatettua muiden malleja.

Then the blank is solderer to the tree. This wasn't easy, but finally it's attached properly.


Muotin kehikko kiinnitetään alustaan jossa valupuu on. Sen jälkeen sen päälle vedetään "sukka" jotta kipsi ei pääse valumaan rei'istä ulos.

First the frame is attached to a rubber base where the tree is placed. Then the cover is placed over the frame.









Sekoitussuhde punnitaan tarkasti, (Kerr Satin Cast 20) kipsiä 2850g ja vettä 1280g. Sekoitetaan samalla kun kaadetaan veteen, kun massa on tasaista kaadetaan se kehikkoon niin että päällimmäisenä oleva ristikko jää näkyviin.

Mix ratio is 2850g plaster (Kerr Satin Cast 20) and 1280g water. Mix well. When the mass is smooth, pour in to the frame. 
  
Massasta poistetaan ilmakuplat alipainekuvun alla.
Removing air bubbles in vacuum machine.





Kipsin annetaan kovettua yön yli ja sen jälkeen se laitetaan uuniin jossa vahamallit sulavat pois. Sisään jääneisiin onkaloihin kaadetaan sulaa metallia

After the plaster is hardened, it's put in the oven where the wax melts away. Then the pit inside is filled with smelt bronze.














Vanhat pronssinkappaleet puhdistetaan isommista kipsijäämistä ja käytetään uudelleen.

Old bronze bits are cleaned from plaster and used again.



Vanhat pronssipalat sulatetaan.
Melting the old broze bits.
 













Kipsimuotti asetetaan alipainekoneeseen ja täytettään sulalla pronssilla.

Investment is placed in vacuum machine and then is filld with smelt bronze.

Video: Roosa Syvänen 

Muotti nostetaan pois alipainekoneesta ja asetetaan jäähtymään. Kun metalli ei enää hehku, upotetaan kehikko vesiastiaan, jossa kipsimuotti rikkoutuu ja liukenee veteen.

Mould is taken from the vacuum to cool down. After metal stops glowing, it's dipped in water where the plaster dissolves.





















Metallin jäähdyttyä, sahataan valmiit kappaleet irti puusta.

When the metal is cooled down, pieces are cutted from the tree.










 

Kommentit